אז מה זה מרלו"ג בעצם ובמה הוא נבדל מהמחסן?


המרלו"ג (מרכז לוגיסטי) הינו אזור מתוחם בו מתבצעות כל הפעילויות הקשורות לקליטת חומר, אחסנתו, ניהולו (לפי סוג החומר), הכנתו למשלוח (הפצתו) וכן שינועו לאורך כלל שרשרת האספקה בעוד במחסן הפעילות הינה נקודתית בלבד (אחסון חומר גלם/ מחסן לתוצרת גמורה וכד').

לעיתים המיקום הגיאוגרפי של המרלוג"ים נקבע במתחם ע"י קרבה לשירותים התומכים בהם – למשל קרבה לכביש ראשי/ קרבה לשדה תעופה / קרבה לנמל וכד'.

מרלו"ג פירוש בהרחבה

מגמות בשנים האחרונות מצביעות על העובדה שיותר ויותר ארגונים מתרחקים מהערים הגדולות ומקימים מרכזים לוגיסטיים מחוץ לכותלי הערים - במקומות שיועדו לכך כפארקים תעשיתיים. 

תהליכים אלה הולידו את הצורך בהקמת צירי תחבורה מהירה בצורת כבישי אורך ורוחב לאורכה של ישראל ובכך אף עודדו את ניודם של מספר חברות מובילות במשק הישראלי.

חברות אלו הגדילו והשקיעו בהקמת מרכזים לוגיסטיים ובכך יכלו ליהנות משפע יתרונות . עוד נציין כי מעבר זה  צמצם באופן משמעותי את העלויות הנובעות מהשכירות והמיסוי והפך לכדאי מתמיד.

לצד ההתייעלות הנובעת מריכוז פעילויות של החברות תחת קורת גג אחת התעוררו צרכים חדשים בהיבטי בטיחות בדגש על מרכזים לוגיסטיים גדולים וקטנים שיפורטו בהמשך.

בעולם ניהול המחסן חלו שינויים מרחיקי לכת בשנים האחרונות.בעבר המחסן נתן מענה לצרכים בעיקר פנים ארגוניים ולפיכך התקיימה הפרדה בין עובדי המחסן והמערכות התפעוליות, במצב זה ניתן דגש על ההון האנושי שעבד במחסן ופחות דגש על המערכות הלוגיסטיות שעטפו אותו.

בימים אלה אנו ערים לכך שארגונים גדולים מטמיעים  סביבות עבודה חדשות ועתירות ידע (ליקוט ע"י רובוטים/ מחסנים אוטומטיים וכו') כתוצאה מהמעבר החד נוצרו סיכונים חדשים שנבעו מהכנסת מערכות ממוכנות ואוטומטיות אשר חייבו התארגנות מיוחדת בהיבטי הבטיחות.

הכשרת ממונה בטיחות ונאמני בטיחות המכירים את סביבת המרלו"ג, הקפדה על בטיחות העובד שנחשף לתהליכים חדשים – אוטומציה, התנהלות המלאי ודיוק הרישום.

סוגיות בתחומי הבטיחות במרלו"ג

המרלו"ג הינו אזור בו מתבצעות פעילויות רבות ומגוונות בעלות סיכונים בטיחותיים לעובד, לציוד, ולמערכות התפעוליות.

את גורמי הסיכונים בסביבת המרלו"ג ניתן לחלק באופן הבא:

  • הגורם האנושי
  • תנועה במרלו"ג
  • אחסנה
  • סוגי מרלו"גים
  • אנרגיה ואחזקה

הגורם האנושי :

הגורם האנושי מושפע מאופי הפעילות המתבצעת במרלו"ג, עומס העבודה, תחלופת כ"א והשכר הנמוך גורמים למחסור במשאב האנושי וכן מגדילים את הסיכוי להתרחשות תאונות עבודה.

כמו כן נדגיש כי תחלופת כ"א בתדירות גבוהה מהווה אתגר לעולם הבטיחות במרלו"ג בעיקר עקב הצורך להדריך ולהכשיר עובדים חדשים ולא מיומנים בסביבת העבודה.

תנועה במרלו"ג

פעילות המרלו"ג מלווה בשינוע ציוד וטובין באמצעות מלגזות,  מלגזות אדם הולך, וכן מערכות ממוחשבות מפעילות עגורנים ומכונות ליקוט אוטומטיות אחרות.

בנוסף לכלי השינוע הנעים בתוך המרלו"ג מתווספות משאיות הנעות בשטח לצורכי העמסה ופריקה.בשל ריבוי התנועה ותצורת האחסון קיימת בעיית שדה ראיה העלולה לגרום לפגיעה בעובדים וציוד.
 

אחסנה

האחסנה במרלו"ג מאופיינת בסוג הטובין המאוחסן והיעוד של המרלו"ג. המשמעות הינה שמרלו"ג  שמאופיין באחסנה וניפוק (הוצאה) של מזון שונה במהות ממרלו"ג שמאחסן חומ"ס (חומרים מסוכנים) .

סיכוני אחסון מושפעים ממספר פרמטרים :

  • אחסנת טובין ישירות  על הרצפה לעיתים ללא ללא משטחי עץ
  • אחסון זמני ללא תיוג של חומרים בתפזורת
  • אחסון  לגובה המהווה סכנת קריסה ונפילת ציוד.
  • פעילות עובדים לצורך סידור טובין / ליקוט עדין.
  • סיכוני חשיפה למטעני אש וחשמל.


אנרגיה ואחזקה

בכדי לשמור על רציפות תפעולית במרלו"ג יש לתחזק את המערכות החיוניות המספקות אנרגיה כגון חשמל, מים, גז, דלק לסוגיו. לצורך כך יש להכשיר אנשי אחזקה ותפעול המכירים את המערכות שלעיל וכן  ואת אמצעי הגילוי והכיבוי.

 

סוגיות הבטיחות במרלו"ג – פתרונות אפשריים

  1. ביצוע ניהול סיכונים הכולל הערכות סיכון לתהליכים, לגורם האנושי, ציוד,  חומרים מאוחסנים, סיכוני שריפה, תנועת מלגזות ורכבים תפעוליים, פגיעה מנפילת ציוד מגובה, קירור והקפאה.
    העובדים צריכים להכיר את כל הסיכונים של החומרים המאוחסנים במחסן. מומלץ להדבק מדבקות על גבי הטובין המציינות את סוג החומר וצורת האחסון כמצוין ב-SDS .
    יש לצייד את העובדים באמצעי מיגון מתאימים.
  2. הכנת תיקי שטח מכ"ר 503 למרכזים לוגיסטיים.
  3. הכנת תיקי מפעל למרכז הלוגיסטי - ממונה בטיחות בתאום מנהל המרלו"ג.
  4. הכשרת נאמני בטיחות למרכזים לוגיסטים.
  5. ימי עיון בתחומי הבטיחות לעובדים - באמצעות הרצאות, סרטים תרגולים וכו.
  6. ימי עיון ייעודיים לבטיחות אנשי אחזקה לריענון הסיכונים בעבודתם.
  7. הכשרת צוותי חרום לתגובה ראשונית ומידית למצבי אש ודליקות.
    וכן הכשרת צוותים נוספים בהתאם לאופי האתר והציוד המאוחסן בו.
  8. הכנת נהלים והוראות עבודה למרכזים הלוגיסטים.
  9. הדרכת מנהלים.

על ממונה הבטיחות במרלו"ג להיות ער ומעורב בכל תהליכי שרשרת האספקה. כמו כן עליו להכיר הדרישות לחומרים השונים הנכנסים למרלו"ג ובמידת הצורך לנהל את ספר ההיתרים ואישורי החומרים מסוכנים.

בין היתר מתפקידו של ממונה הבטיחות לנהל את הסיכונים ואת דרישות החוק השונות וכן לוודא כי מתבצעות הדרכות לעובדים ומנהלים.  

 

המנהלים מחויבים לפעול בהתאם לחוקי הבטיחות והתקנות. באם הארגון מונה מעל 50 עובדים על המעסיק למנות ממונה בטיחות ולתת לו את התמיכה והיכולת למלא את המשימות המוטלות עליו.

לסיכום הבטיחות במרלו"ג הכרחית לשמירה על חיי עובדים ומניעת תאונת עבודה.

ניתן לפנות לחברת בוב בטיחות ובטחון לצורך מתן מענה לכלל סוגיות הבטיחות